białko konopne
Fot.: Unsplash.com

Białko konopne to pełnowartościowe białko roślinne, zawierające komplet najważniejszych dla zdrowia aminokwasów. Białko to dostarczyć można spożywając odżywkę białkową z konopi lub sięgając po łuskane nasiona konopne. Około 25% kalorii w nasionach konopi pochodzi z białka, które wyróżnia się doskonałą przyswajalnością. W rzeczywistości, wagowo, nasiona konopi zapewniają podobne ilości białka jak wołowina i jagnięcina — 30 gramów nasion konopi, czyli 2-3 łyżki, zapewniają kilkanaście gramów białka.

Co oznacza, że białko konopne jest pełnowartościowe?

odżywka konopna
Fot.: Unsplash.com

Konopie są uważane za kompletne źródło białka, co oznacza, że dostarczają wszystkich niezbędnych aminokwasów. Nasz organizm nie może produkować niezbędnych aminokwasów i musi uzyskać je z diety. Do tych niezbędnych aminokwasów, określanych także jako aminokwasy egzogenne lub esencjonalne zaliczamy: walinę, leucynę, izoleucynę, lizynę, metioninę, tryptofan, treoninę, fenyloalaninę. Poza niezbędnymi aminokwasami, nasiona konopi dostarczają także komplet aminokwasów endogennych, czyli takich, które mogą być syntetyzowane przez człowieka. Oznacza to, że w nasionach konopi można znaleźć łącznie 20 aminokwasów, które są wykorzystywane przez organizm do syntezy licznych białek, enzymów, hormonów peptydowych.

Dla zapewnienia optymalnego rozwoju oraz funkcjonowania organizmu niezwykle ważne jest, aby dostarczać wraz z dietą jednocześnie wszystkie aminokwasy. Włączenie do jadłospisu pełnowartościowego źródła białka sprawia, że nie ma konieczności łączenia rozmaitych źródeł białka i zastanawiania się, czy rzeczywiście uda się skomponować jadłospis tak, aby dostarczał wszystkich aminokwasów. Jeżeli źródłem białka w diecie będzie konopia – mamy pewność, że dostarczymy pełen zestaw aminokwasów. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza dla tych osób, które wykazują zwiększone zapotrzebowanie na białko. Mowa o dzieciach w okresie wzrostu, osobach starszych, sportowcach, kobietach w ciąży i karmiących piersią, osobach po operacjach czy urazach. O szczególną podaż białka w diecie powinni także zadbać wegetarianie i weganie.

Pełnowartościowe jest białko pochodzenia zwierzęcego. Nie każdy decyduje się jednak na spożywanie takich produktów jak ryby czy mięso. Może to być podyktowane względami zdrowotnymi czy etycznymi. Warto ponadto wspomnieć, że trawieniu mięsa towarzyszy powstanie dużych ilości kwasu moczowego oraz puryn – a to może negatywnie wpływać na organizm. A dodatkowo trawieniu białek zwierzęcych towarzyszą procesy gnilne zachodzące w jelitach. W przeciwieństwie do mięsa, nasiona konopne są lekkostrawne i dostarczają doskonale przyswajalne białko.

Kto powinien sięgać po białko konopne?

dla kogo białko konopne
Fot.: Unsplash.com

W sytuacji nieodpowiedniego zbilansowania diety oraz zbyt niskiej podaży aminokwasów egzogennych, dochodzi do zaburzenia syntezy wielu białek w organizmie. Wystarczy niedobór zaledwie jednego z aminokwasów esencjonalnych, by w poważny sposób zaburzyć procesy przemiany wielu białek. Dlatego tak bardzo pożądane w diecie są pełnowartościowe źródła białka, a konopie są jednym z nich. Kompletne źródła białka są bardzo rzadkie w królestwie roślin, ponieważ rośliny często brakuje. Quinoa, czyli komosa ryżowa  jest jedynym poza konopią przykładem kompletnego, roślinnego źródła białka. Każde inne roślinne źródło białka nie dostarcza wszystkich aminokwasów. Porównując rozmaite źródła białek roślinnych należy zwrócić uwagę, że bardzo popularne białko sojowe nie może być spożywane przez każdego, gdyż spore grono osób jest uczulone na soję. Z kolei konopie nie są alergizujące. Ponadto wiele pokarmów roślinnych, takich jak produkty pełnoziarniste, nasiona, rośliny strączkowe i orzechy, zawiera związki zwane substancjami antyodżywczymi. Te antyodżywcze substancje istnieją jako naturalna obrona rośliny przed dziką przyrodą (zapobiegają zjadaniu rośliny przez owady i ptaki oraz chronią roślinę przed infekcjami bakteryjnymi), ale u ludzi substancje antyodżywcze blokują wchłanianie witamin i minerałów. Jeden rodzaj substancji antyodżywczej, zwany fitynianem lub kwasem fitynowym, zmniejsza szczególnie wchłanianie żelaza, cynku, magnezu i wapnia, podczas gdy inne, zwany garbnikami, hamują wchłanianie żelaza. W przeciwieństwie do innych białek roślinnych, takich jak soja i groch, konopie zawierają niski poziom zarówno kwasu fitynowego, jak i garbników, dzięki czemu lepiej wchłaniasz wszystkie minerały w roślinie.

Omawiając skład nasion konopnych nie należy koncentrować się wyłącznie na aminokwasach, czyli „cegiełkach” budujących białka. Warto przyjrzeć się samym białkom – a tu na prowadzenie wysuwają się albuminy i edestyna. Są to białka niezwykle podobne do tych, które dominują we krwi. Oznacza to, że białka te są bez trudu trawione i wchłaniane przez organizm. Białka te są następnie wykorzystywane w procesie syntezy albumin i globulin, immunoglobulin, enzymów, białek transportowych.

Bibliografia:

Simonsohn B., Konopie – cud natury. Zdrowotne zastosowanie nasion i oleju konopnego; Vital, 2016

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here