pyłek pszczeli
Fot.: Unsplash.com

Pyłek pszczeli (pyłek kwiatowy) to naturalny produkt pozyskiwany z kwiatów. Ten surowiec roślinny stanowi bogate źródło licznych związków odżywczych. Pyłek kwiatowy przenoszony jest przez pszczoły z kwiatów do ula, gdyż stanowi dla owadów doskonałe pożywienie. Pozyskanie pyłku kwiatowego z ula pozwala na spożywanie pyłku pszczelego jako preparatu o wszechstronnym działaniu prozdrowotnym.

Czym jest pyłek kwiatowy?

Pyłek kwiatowy to nic innego, jak męskie komórki rozrodcze, pozwalające na zapylenie żeńskich kwiatostanów. Pyłek kwiatowy zawiera wiele związków odżywczych i energetycznych, nie dziwi zatem, że pszczoły ochoczo zbierają pyłek kwiatowy. Pyłek przyczepia się do odnóży pszczół i w ten sposób przenoszony jest do ula. Tam zwilżany jest miodem, co ma na celu zakonserwowanie pyłku i ochronę przed pleśnią. Człowiek pozyskuje pyłek kwiatowy z odnóży pszczół, co możliwe jest dzięki zainstalowaniu specjalnych poławiaczy pyłku kwiatowego z odnóży. Pszczoła wchodząc do ula ociera odnóżami o system zbierający. Pozyskany w ten sposób pyłek jest suszony i przeznaczony do spożycia przez ludzi.

Wartości odżywcze pyłku kwiatowego

suplementowanie pyłku pszczelego
Fot.: Unsplash.com

Pyłek kwiatowy wyróżnia się przede wszystkim wysoką zawartością białka, sięgającą nawet 40%. Co więcej – białko to cechuje się bogatym składem aminokwasowym. W pyłku kwiatowym znaleźć można aż 16 aminokwasów, z czego najliczniej są reprezentowane następujące aminokwasy: kwas glutaminowy, kwas asparaginianowy, prolina, leucyna i seryna. Na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość aminokwasów egzogennych, sięgających niemal 8% całkowitej ilości aminokwasów. Aminokwasy egzogenne to związki, które nie są syntetyzowane w organizmie człowieka, są jednak niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania – stąd konieczność dostarczenia ich wraz z dietą. Aminokwasy egzogenne, które znaleźć można w pyłku kwiatowym to: lizyna, fenyloalanina, leucyna i izoleucyna, walina, metionina oraz treonina.

Pyłek pszczeli dostarcza poza białkiem takie związki jak:

  • ponad 100 enzymów
  • nienasycone kwasy tłuszczowe
  • fosfolipidy
  • fitosterole
  • witaminy z grupy B
  • witamina A, E i D
  • składniki mineralne (magnez, fosfor, potas, wapń)
  • błonnik
  • polifenole.

Wpływ pyłku kwiatowego na zdrowie

Dzięki wysokiej zawartości związków odżywczych, pyłek kwiatowy wzmacnia cały organizm. Wpływa korzystnie na profil lipidowy krwi, redukując w ten sposób ryzyko rozwoju chorób układu sercowo – naczyniowego. Pyłek kwitowy ułatwia utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi, dzięki czemu może być wykorzystany w profilaktyce i terapii cukrzycy typu 2. Wysoka zawartość antyoksydantów zawartych w pyłku kwiatowym umożliwia skuteczną walkę z wolnymi rodnikami oraz spowolnienie procesów starzenia się skóry. Pyłek kwiatowy wspomaga naturalną odporność organizmu, łagodzi stany zapalne.

Pyłek kwiatowy wspomaga wydolność fizyczną i psychiczną organizmu, zwiększa wytrzymałość na stres – i z tego względu uznawany jest za adaptogen. Kolejną cenną właściwością pyłku kwiatowego jest potencjalne działanie przeciwnowotworowe. W badaniach in vitro oraz na zwierzętach wykazano, że pyłek pszczeli hamuje namnażanie komórek nowotworowych.

Jak stosować pyłek kwiatowy?

właściwości pyłku pszczelego
Fot.: Unsplash.com

U dorosłych 20–40 g stosuje się terapeutycznie każdego dnia. Jeśli łyżeczka zawiera 7,5 g pyłku, można stwierdzić, że jedna dawka to 3–5 łyżeczek tego produktu dla dorosłych i 1-2 łyżeczki dla dzieci. Pyłek jest zwykle przyjmowany 3 razy dziennie przed jedzeniem. Czas zażywania tego suplementu diety wynosi 1–3 miesiące, ale można go powtarzać 2–4 razy w roku. Najbardziej odpowiedni okres leczenia to okres między zimą a wiosną oraz między latem a jesienią. Ogólnie mniejszą dawkę pyłku stosuje się w terapii skojarzonej, obok innych leków i w chorobach przewlekłych.

W przypadku kobiet w ciąży, a także dzieci i młodzieży kuracja pyłkiem kwiatowym powinna być przeprowadzana wyłącznie po konsultacji z lekarzem.

Bibliografia:

Kurek – Górecka A. i in., Dietetyczne aspekty zastosowania pyłku pszczelego; Bromat Chem Toksykol, 2017

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here