orzechy pekan
Fot.: Unsplash.com

Orzechy pekan są mało znanymi orzechami, choć ich dostępność jest coraz większa. Wyróżniają się delikatnym smakiem, wysoką zawartością błonnika oraz kwasów tłuszczowych. Obniżają poziom cholesterolu we krwi, wspomagają procesy trawienne i usprawniają pracę mózgu.

Wartości odżywcze orzechów pekan

pekan w kuchni
Fot.: Unsplash.com

Orzechy pekan są pełne zdrowych tłuszczów jednonienasyconych i zawierają bardzo niewiele tłuszczów nasyconych. Są one szczególnie dobrym źródłem kwasu oleinowego, jednonienasyconego kwasu tłuszczowego, który wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejsza stan zapalny, i potencjalnie zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.

Istnieją trzy prozdrowotne składniki pekan, których nie można znaleźć w orzechach włoskich, są to: flawonoidy, epigalokateryny i kwas elagowy. Flawonoidy są składnikami odżywczymi warunkującymi funkcjonowanie organizmu,  w tym długowieczność. Epigalokateryny są najsilniejszymi przeciwutleniaczami w rodzinie przeciwutleniaczy. Garbniki mają pozytywne właściwości, takie jak przeciwutleniające, przeciwdrobnoustrojowe i immunomodulujące. Orzechy pekan zawierają jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe i są naturalnie wolne od sodu. Te kwasy tłuszczowe zawierają fitosterole, roślinną wersję cholesterolu, mogące obniżać poziom cholesterolu we krwi.

W orzechach pekan nie brakuje błonnika, a także witamin z grupy B, witaminy A i E, a także składników mineralnych – wapnia, cynku, miedzi, manganu, żelaza oraz magnezu.

Orzechy pekan mogą być spożywane jako samodzielna przekąska, a także mogą być dodawane do sałatek, deserów czy wypieków.

Właściwości prozdrowotne orzechów pekan

Regularne spożycie pekan promuje akumulację dobrego cholesterolu, który odgrywa znaczącą rolę w hamowaniu większości problemów z sercem, takich jak udary mózgu, miażdżyca, choroba wieńcowa serca.

Podobnie jak fitosterole, polifenole są przeciwutleniaczami występującymi wyłącznie w żywności roślinnej. Przeciwutleniacze odpowiadają za ochronę komórek ciała przed uszkodzeniem oksydacyjnym, który powoduje stan zapalny i niektóre nowotwory. Podczas spożywania orzechów pekan łagodzi się stan zapalny i częstość występowania chorób układu krążenia są mniejsza.

właściwości pekan
Fot.: Unsplash.com

Orzechy pekan mogą wspomagać utratę masy ciała. Podstawowa przemiana materii ludzkiego ciała to tempo, w którym organizm wykorzystuje energię w spoczynku. Obecność grup witamin z grupy B, takich jak niacyna, ryboflawina, kwas pantotenowy, tiamina, witamina B6, i kwasu foliowego może znacznie poprawić metabolizm.

Obecność kwasów tłuszczowych może zmniejszyć ilość greliny – hormonu, który powoduje, że czujesz się głodny. Tłuszcze mają dwa razy więcej kalorii na gram niż węglowodany i białka, więc posiadanie 1/4 szklanki orzechów pekan może podnieść sytość i wspomóc proces odchudzania – i wysoka zawartość tłuszczów w orzechach pekan nie stoi tu na przeszkodzie.

Wraz z tym wszystkim, orzechy pekan mają niewielką ilość cukrów, co jest ponownie idealne do kontrolowania poziomu cukru we krwi i poziomu insuliny.

Orzechy zawierają dużą wśród tiaminy i miedzi, które są niezbędne do zatrzymania wolnych rodników i uszkodzenia mózgu; jest to związane z opóźnieniem wystąpienia choroby Parkinsona. Mangan, który jest również obecny w dużej ilości, może ustabilizować procesy przekaźnictwa synaptycznego w mózgu.

Wysoki poziom fosforu może pomóc utrzymać wyższą gęstość kości, silniejsze zęby, i utrzymać system odpadów organizmu. Fosfor pomaga również w łagodzeniu bólu mięśni i skurcze z forsownych działań

Wiele witamin, a mianowicie witamina A i E oraz kwas elagowy to wojownicy przeciwko wolnym rodnikom, które są prawdopodobnie najbardziej istotną przyczyną starzenia się skóry. Dzięki wysokiej zawartości tych witamin orzechy pekan mogą zapobiegać drobnym zmarszczkom, a nawet przebarwieniom skóry.

Wysoka zawartość błonnika i cynku w pekan sprawia, że orzechy te są używane przez organizm do detoksykacji nawet najbardziej odpornych toksyn; zapobiega to rozwojowi trądziku, wyprysków i przetłuszczania skóry.

Bibliografia:

Atanasov A. i in., Pecan nuts: a review of reported bioactivities and health effects; Trends in Food Science&Technology, 2017

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here