kombucha
Fot.: Unsplash.com

Kombucha to napój o charakterystycznym smaku, powstały na drodze fermentacji herbaty. W procesie fermentacji użyć można zarówno herbatę zieloną, jak i czarną czy czerwoną. Kombucha zawiera mnóstwo wartości odżywczych, dlatego picie tego napoju może w korzystny sposób wpływać na funkcjonowanie organizmu.

Czym jest kombucha?

jak zrobić kombuchę
Fot.: Unsplash.com

Kombucha to inaczej fermentowana herbata, powstała dzięki użyciu grzyba kombucha, zwanego także grzybem japońskim. Pod tym określeniem kryje się wyselekcjonowana kolonia bakterii oraz kultura grzybów SCOBY – symbiotic cultures of bacterias and yeasts. W skład tego kompleksu fermentującego wchodzą takie gatunki mikroorganizmów jak Acetobacter i Gluconobacter, Saccharomyces, Saccharomycodes, Schizosaccharomyces, Zygosaccharomyces, Dekkera, Candida, Torulospora, Koleckera, Pichia, Mycotorula i Mycoderma. Grzyb kombucha ma postać jasnej, galaretowatej masy. Dodanie go do naparu z herbaty inicjuje proces fermentacji, dzięki czemu napar wzbogaca się w liczne związki odżywcze. Zmienia się także smak naparu – zyskuje on nieco kwaskowatości, jest lekko musujący.

Jak samodzielnie przyrządzić kombuchę?

Czarna herbata jest uważana za najlepszą, ponieważ zawiera składniki odżywcze, które lubi SCOBY. Może produkować dość pełny, owocowy smak, ale wiele osób woli zrobić mieszankę herbat, takich jak pół czarnej i pół zielonej lub białej herbaty. Można użyć torebki lub sypkiej herbaty. Możliwe jest również użycie innego naparu nie pochodzącego z rośliny herbaty, takich jak rooibos, rumianek, korzeń cykorii, hibiskus, pokrzywa, liść malin, yerba mate. Duża część cukru, który pozostaje w kombucha po fermentacji powstaje z rozpadu cukru stołowego (sacharozy) na fruktozę i glukozę. Następnie jest przekształcany przez bakterie w zdrowe kwasy, a następnie enzymy rozkładają cukry, zmniejszając ilość cukru jeszcze bardziej. Ważne jest zatem, aby użyć odpowiednio dużo cukru. Najlepiej jest użyć pół szklanki cukru na litr naparu. Poza tym konieczne jest dodanie kombuchy – grzyb powinien być położony jaśniejszą stroną do góry. Tak przygotowany napój należy przykryć oddychającym płótnem, a następnie odłożyć w zacienione miejsce na kilka dni.

Właściwości zdrowotne kombuchy

Kombucha zawiera liczne substancje czynne, wpływające korzystnie na organizm. Wyróżnia się zawartością takich kwasów organicznych jak kwas octowy, mlekowy, askorbinowy, glukonowy, szczawiowy czy jabłkowy. W kombuchy nie brakuje witamin i składników mineralnych – witaminy z grupy B, witaminę C, magnez, cynk, miedź, żelazo oraz wapń. Inne cenne związki dostępne w kombuchy to białka, kwasy tłuszczowe, kofeina.

Dzięki wysokiej zawartości licznych związków odżywczych kombucha wywiera korzystny wpływ na zdrowie. Pokarmy, które przechodzą przez naturalną fermentację zyskują właściwości probiotyczne i jedzenie tych pokarmów może przynieść korzyści, takie jak lepsze trawienie i bardziej zrównoważony mikrobiom jelitowy. Wielu dietetyków uważa, że kombucha może być korzystna dla zdrowia jelit ze względu na zawartość probiotyków.

właściwości kombuchy
Fot.: Unsplash.com

Kombucha może działać łagodnie pobudzająco. Kombucha zwykle zawiera trochę kofeiny, ponieważ jest to wykonana z herbaty, ale ilość jest niewielka w porównaniu do kawy, herbaty i innych popularnych napojów zawierających kofeinę. Zazwyczaj około jednej trzeciej kofeiny herbaty pozostaje po to fermentacji, co stanowi 10 do 25 miligramów na porcję czarnej herbaty.

Starzenie się nie tylko występuje na zewnątrz organizmu, ale także od wewnątrz, a przeciwutleniacze znalezione w kombucha może pomóc ograniczyć proces starzenia się komórek. Z wiekiem nasze komórki skóry pogarszają się, co powoduje utratę elastyczności skóry. Herbata kombucha zawiera silne przeciwutleniacze zwane EGCG, które są 20 razy lepsze w atakowaniu wolnych rodników niż witamina C. Dzięki temu regularne picie kombuchy może spowolnić procesy starzenia się skóry, a także wzmacniać włosy i paznokcie. Ponadto kombucha może wspomagać funkcjonowanie układu immunologicznego, wspiera walkę z infekcjami, może łagodzić stany zapalne.

Dzięki zawartości antyoksydantów, witamin z grupy B i magnezu, kombucha może wspomagać pracę układu nerwowego.

Bibliografia:

Waszkiewicz – Robak B., Funkcjonalny i pokrzepiający napój kombucza – właściwości prozdrowotne i bezpieczeństwo zdrowotne; Probl Hig Epidemiol 2016

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here