sok z buraków
Fot.: Unsplash.com

Buraki to warzywo powszechnie obecne w naszej kuchni. Najczęściej spożywamy buraki w formie gotowanej, natomiast równie cennych wartości odżywczych dostarcza świeży sok z buraka. Jego przygotowanie w sokowirówce zajmuje tylko chwilę, a korzyści z regularnego picia soku z buraków są nie do przecenienia.

Wartości odżywcze soku z buraków

właściwości soku z buraków
Fot.: Unsplash.com

Buraki składają się z wielu biologicznie aktywnych fitozwiązków, w tym betalain (np. betacyjanina i betaksantyny), flawonoidów, polifenoli, saponiny i azotanów nieorganicznych (NO3); są również bogatym źródłem różnorodnych minerałów, takich jak potas, sód, fosfor, wapń, magnez, miedź, żelazo, cynk i mangan.

100 ml soku z buraków dostarcza 95 kcal energii, 22,6 g węglowodanów, 0,70 g białek, 0,16 g lipidów, 0,91 g całkowitego błonnika pokarmowego i 12 g cukrów.

Sok z buraka  – zdrowy superfood

W świetle badań nad nadciśnieniem, sok z buraków – jako źródło azotanów – może wspomagać funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego. Kiedy jesz buraki lub pijesz sok z buraków, azotan jest przekształcany w tlenek azotu. Tlenek azotu działa rozszerzająco na naczynia krwionośne poprzez relaksację i rozszerzenie naczyń krwionośnych dla zwiększonego przepływu krwi.

Wpływa to bezpośrednio na ciśnienie w naczyniach krwionośnych. Badania wskazują na znaczny spadek ciśnienia krwi trzy godziny po wypiciu 500 ml soku z buraków. Wyniki te sugerują, że azotan diety w burakach jako naturalnym i tanim sposobem leczenia nadciśnienia tętniczego i może zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia.

Buraki zawierają silne przeciwutleniacze i składniki odżywcze, które mogą pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Dowody naukowe wskazują, że czerwony ekstrakt z buraków ma podobne związki wspomagające walkę z rakiem, jak niektóre leki przeciwnowotworowe na receptę. Wykazano, że betanina, która jest barwnikiem  ekstrahowanym z buraków, jest biologicznie aktywna. Badania in vitro wykazały, że betanina pomaga zmniejszyć rozmiar komórek raka piersi i prostaty. 

Jako źródło żelaza, sok z buraka może minimalizować ryzyko rozwoju anemii oraz wspomagać leczenie niedokrwistości. Żelazo z buraków jest dobrze przyswajalne, co wynika m. in. z jednoczesnej zawartości witaminy C, niezbędnej w procesie wchłaniania żelaza z przewodu pokarmowego.

Sok z buraka – naturalny doping dla sportowców

Buraki są bogatym źródłem silnych przeciwutleniaczy, takich jak witamina C, karotenoidy, kwasy fenolowe i flawonoidy wraz z azotanami. Azotan jest substancją chemiczną naturalnie występującą w niektórych produktach spożywczych i jest przekształcany w tlenek azotu po spożyciu.

Badania wskazują, warzywa bogate w azotany promować poprawę zdrowia i wyników sportowych. Picie soku z buraków podnosi poziom tlenku azotu w organizmie. Badania pokazują, że tlenek azotu może zwiększyć przepływ krwi, poprawić czynność płuc i wzmocnić aktywność skurczową mięśni. Ta kombinacja zachęciła sportowców do spożywania soku z buraków dla poprawy wytrzymałości i wydajności układu sercowo-oddechowego.

sok z buraków a serce
Fot.: Unsplash.com

Wydolność krążeniowo – oddechowa ma ogromne znaczenie dla osób aktywnych fizycznie. Ten składnik sprawności fizycznej odnosi się do zdolności układu krążenia i oddechowego do dostarczania tlenu do pracujących mięśni podczas długotrwałych ćwiczeń. Tlenek azotu (NO) z soku z buraków pomaga w tym procesie. Sok z buraków pomaga zwiększyć wydajność układu sercowo-oddechowego i poprawić funkcjonowanie mięśni.

Tlenek azotu (NO) działa poprzez stymulowanie funkcji organizmu wpływających na wykorzystanie tlenu. To prowadzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych, zwiększenia przepływu krwi i dostarczenia większych ilości tlenu do pracujących mięśni. Tlenek azotu działa również jako cząsteczka sygnalizacji komunikowania się z komórek i tkanek ciała. Komunikacja ta zapewnia większy przepływ krwi do mięśni i odpowiednie spożycie tlenu wewnątrz mięśni.

Bibliografia:

Clifford T. i in., The potential benefits of red beetroot supplementation in health and disease; Nutrients, 2015

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here