kiszonki
Fot.: Unsplash.com

Kiszonki to jedne z najzdrowszych postaci, w jakich można spożywać warzywa. Stanowią bogate źródło naturalnych probiotyków, błonnika, witamin i składników mineralnych, antyoksydantów. Sok z kiszonych warzyw także stanowi skarbnicę wartości odżywczych. Najzdrowsze są oczywiście własnoręcznie przygotowane kiszonki. W jaki sposób przyrządzić kiszonki w domu i co można kisić?

Czym są kiszonki?

właściwości kiszonek
Fot.: Unsplash.com

Kiszonki uznawane są za jedne z najlepszych naturalnych probiotyków. Kiszona kapusta czy ogórki są źródłem powstałego podczas procesu fermentacji kwasu mlekowego. Kwas mlekowy odżywia fizjologiczną florę bakteryjną, wzmacnia odporność i oczyszcza organizm. Ponadto kiszonki dostarczają wielu niezbędnych witamin i minerałów oraz skutecznie pobudzają perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom.

Kiszonki są zatem znacznie lepszym rozwiązaniem niż błędnie uważane za źródła probiotyków jogurty. Te są bowiem źródłem szkodzącego jelitom cukru i bakterii bez udowodnionego działania probiotycznego. Aby korzystać z pełni składników odżywczych, kiszonki najlepiej jest spożywać na surowo i wykonywać je samodzielnie lub kupować na zaufanym targu. Produkty kiszone preparowane masowo w celach sprzedażowych zawierają niekiedy niekorzystne dla zdrowia dodatki.

Kiszenie żywności ma na celu zakonserwowanie żywności. Jest to metoda całkowicie zdrowego konserwowania, która nie dość, że nie zubaża żywności w wartości odżywcze, to dodatkowo – wzbogaca ją o cenne bakterie probiotyczne.

Kiszenie polega na poddaniu żywności procesowi fermentacji, czyli działaniu przyjaznych mikroorganizmów. Bakterie syntetyzują kwas mlekowy czy octowy, a zmianie pH na kwaśny towarzyszy zahamowanie namnażania szkodliwych bakterii – i w ten sposób żywność jest konserwowana.

Właściwości prozdrowotne kiszonek

Naturalnie marynowane i fermentowane żywności są doskonałym źródłem probiotyków. Probiotyki pomagają stworzyć zdrowe środowisko w jelitach. Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania kiszonek dotyczą przede wszystkim wspomagania trawienia, a także redukcji takich dolegliwości jak wzdęcia i zaparcia.

Naturalnie marynowane i fermentowane pokarmy poprawiają i wzmacniają układ odpornościowy. Gdy jelita są słabe, szkodliwe drobnoustroje nie są neutralizowane w jelitach, a następnie infekują inne części ciała. Naturalnie marynowane i fermentowane pokarmy poprawiają jasność umysłu, wspomagają pamięć i koncentrację, mogą ograniczać powstawanie stanów depresyjnych – a wszystko za sprawą oddziaływania na oś jelito – mózg. Probiotyki zawarte w kiszonkach mogą pomóc jelitom lepiej wchłaniać wszystkie prebiotyki, składniki odżywcze i minerały. No i oczywiście – nie zapominajmy o wartościach odżywczych zawartych w samych warzywach poddanych procesowi kiszenia.

Nie tylko same kiszonki mają zbawienny wpływ na zdrowie – warto zainteresować się także kiszonymi sokami. Takie soki pozyskiwane są z kiszonych warzyw i mają takie same właściwości prozdrowotne jak kiszonki. Przede wszystkim – są doskonałym źródłem probiotyków, a także witamin i składników mineralnych. Sok z kiszonek kapusty doskonale wspomaga odporność, sok z kiszonych buraków zapobiega anemii i wzmacnia serce, a sok z kiszonych ogórków zwalcza migrenowe bóle głowy.

Najciekawsze przepisy na kiszonki?

jak zrobić kiszonki
Fot.: Unsplash.com

Ogólna receptura pozwalająca przyrządzić kiszonki jest podobna dla wszystkich warzyw i owoców – należy przygotować odpowiednią solankę. Na litr wody przypada łyżka soli – i takim roztworem należy zalać warzywa tak, aby były całkowicie przykryte. Najczęściej kiszone są takie warzywa jak ogórki czy kapusta. Można jednak puścić wodze fantazji i kisić wiele innych warzyw czy owoców. Kiszona cytryna to doskonały dodatek do sałatek, duszonych warzyw czy kaszy lub makaronu. Aby przygotować kiszone cytryny, należy ułożyć umyte cytryny w słoiku, a następnie zalewa sokiem z cytryny, soli i wody. Tak przygotowaną kiszonkę  należy odłożyć zamknięte słoiki na minimum  cztery tygodnie. Mało kto wie, że można kisić rzodkiewki, kapustę pekińską, buraki, cukinie, a także pomarańcze czy rabarbar.

Bibliografia:

Jarzynka – Jendrzejewska M., Sypnik – Pogorzelska E., Domowe kiszonki, które leczą; Wydawnictwo RM, 2020

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here