ćwiczenia w domu
Fot.: Unsplash.com

Aktywność fizyczna to jeden z filarów doskonałego zdrowia i długowieczności, a także utrzymania nienagannej sylwetki. Forma aktywności fizycznej jest wiele, zatem każdy można znaleźć taką formę ćwiczeń, która sprawi przyjemność i nie będzie przykrym obowiązkiem. Ćwiczyć można wszędzie – na świeżym powietrzu, w klubie fitness czy w domu. Treningi w domu to nic trudnego – wystarczy wygospodarować chwile czasu i odrobinę miejsca.

Jak zacząć trenować w domu?

Trening w domu jest przez wiele osób uznawany za najwygodniejszą formę aktywności fizycznej. Nie trzeba wychodzić na siłownię, można wykonać trening w dowolnym momencie, gdy znajdziemy chwilę czasu na aktywność. A co najważniejsze – domowy trening wcale nie musi być monotonny. Można korzystać z rozmaitych form aktywności, realizowanych zarówno z dodatkowym sprzętem, jak i bez niego.

trening bez sprzętu
Fot.: Unsplash.com

Aby móc zacząć treningi w domu, warto określić, jaka forma aktywności odpowiada nam najbardziej. A możliwości są ogromne – od ćwiczeń z hantlami czy gumami, poprzez skakankę, trening bodyweight aż po trening z kettlami czy sztangą. Można samodzielnie układać plan treningowy lub korzystać z licznych filmów instruktażowych dostępnych w Internecie. Wystarczy jedynie określić, ile minut dziennie można poświęcić na trening i tego się trzymać. Trening w domu naprawdę daje wiele możliwości i umożliwia wykonanie zróżnicowanego treningu. A pobudzane na różne sposoby mięśnie spalają więcej kalorii – a tempo odchudzania jest zadowalające. Należy jedynie pamiętać, że osoby początkujące powinny zacząć od bazowych ćwiczeń, które warto powtarzać do momentu bezbłędnego opanowania techniki. I z czasem można poszerzać trening o inne formy ruchu.

Bez względu na rodzaj aktywności, konieczne jest zaopatrzenie się w odpowiedni strój do ćwiczeń. Konieczny jest zakup wygodnych butów sportowych, zapewniających odpowiednią stabilizację stopy. Strój nie musi wiele kosztować, gdyż nie jest konieczne posiadanie profesjonalnej koszulki czy spodenek – wystarczy wygodny podkoszulek i szorty czy legginsy.

Zalety treningu w domu

Ćwiczenia w domu to forma aktywności fizycznej, która sprawdzi się dla każdego. Niewątpliwą zaletą jest możliwość wykonania treningu w dowolnym momencie – wtedy, gdy znajdziemy na to ochotę i czas. Nie jesteśmy ograniczeni godzinami otwarcia siłowni czy grafikiem konkretnych zajęć fitness. Po prostu – gdy mamy chwilę czasu, wtedy ćwiczymy. Rano, wieczorem, w czasie przerwy od pracy, nauki czy obowiązków domowych – wystarczy już kilkanaście minut, aby móc wykonać trening.

Wiele osób po prostu wstydzi się ćwiczyć przy innych – jest to efektem skrępowania wynikającego z nieumiejętnego wykonywania ćwiczeń czy obaw o to, jak oceniona zostanie nasza sylwetka. Podczas treningu w domu ten problem znika – można swobodnie wykonać trening.

sprzęt do ćwiczeń w domu
Fot.: Unsplash.com

Wystarczy zaopatrzyć się w kilka niedrogich akcesoriów do ćwiczeń, aby móc codziennie wykonywać zróżnicowane treningi. Para hantli, skakanka, piłka do ćwiczeń i gumy pozwalają wyczarować wszechstronne treningi całego ciała. A jeśli nie ma możliwości zakupu jakiegokolwiek sprzętu – z powodzeniem można wykorzystać butelki plastikowe z wodą czy krzesło, z pomocą którego można wykonać bardzo wymagający trening.

Kolejna korzyść wynikająca z domowego treningu? Trudno o brak motywacji i pojawienie się jakichkolwiek wymówek. Przeszkodą nie będzie brak czasu, konieczność dojechania do klubu fitness, zła pogoda.

Jak urozmaicić ćwiczenia w domu?

Trening w domu może być realizowany bez żadnego sprzętu. Ale zawsze warto pomyśleć o zainwestowaniu choć w jeden sprzęt. Oto najciekawsze propozycje:

  • hantle i sztanga pozwalają na wykonanie treningu siłowego
  • piłka pozwala wypracować doskonałą koordynację ruchową i aktywuje mięśnie głębokie
  • skakanka pozwala wykonać efektywny trening cardio
  • TRX to przyrząd pozwalający na wykonanie zaawansowanego treningu funkcjonalnego
  • kettlebells rozwijające gibkość, koordynację i siłę mięśniową
  • rowerek stacjonarny lub orbitrek.

Bibliografia:

Lafay O., Trening siłowy bez sprzętu; 2017

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here