właściwości arbuza
Fot.: Unsplash.com

Arbuz to bardzo popularny owoc, który spożywany jest przede wszystkim w okresie letnim. Nic dziwnego – arbuz doskonale nawadnia i orzeźwia. Ale to oczywiście nie jedyny powód, dla którego warto sięgać po arbuza. Owoc ten ma bardzo mało kalorii, mnóstwo witamin i składników mineralnych, a także przeciwutleniaczy.

Właściwości odżywcze arbuza

arbuz
Fot.: Unsplash.com

Arbuza charakteryzuje m. in. wysoki poziom likopenu – około 15 do 20 miligramów na porcję, co stanowi jeden z najwyższych poziomów we wszelkiego rodzaju świeżych produktach. Likopen jest składnikiem odżywczym, który naturalnie występuje w owocach i warzywach. Jest to również czerwony pigment, który daje charakterystyczny odcień. Likopen jest związany ze zdrowiem serca, zdrowiem kości i profilaktyką raka prostaty. Jest to również silny przeciwutleniacz o właściwościach przeciwzapalnych. Spożywanie likopenu i innych antyoksydantów może stanowić profilaktykę wielu schorzeń o charakterze przewlekłym, w tym chorób serca, nowotworów czy przewlekłych stanów zapalnych.

Witamina A jest niezbędna dla zdrowia skóry, a tylko filiżanka arbuza zawiera prawie jedną czwartą zalecanego dziennego spożycia. Witamina A pomaga utrzymać skórę i włosy nawilżone, a skórę – jędrną i młodą. Ponadto witamina A doskonale wzmacnia wzrok. Z racji wysokiej zawartości wody, arbuz świetnie nawadnia organizm. A to wraz z niską kalorycznością czyni z niego świetną opcję dla osób odchudzających się. Podobnie jest z wysoką zawartością błonnika – wspomaga on proces odchudzania, normalizując poziom glukozy we krwi i wspomagając procesy trawienne.

Picie soku z arbuza przed intensywnym treningu pomaga zmniejszyć ból mięśni następnego dnia i tętno. Można to przypisać aminokwasom zawartym w arbuzie – cytrulinie i argininie, które pomagają poprawić krążenie.

Ostatnie badania wykazały, że nasiona arbuza są również pożywne, zwłaszcza jeśli są kiełkowane i łuskane. Są bogate w białko, magnez, witaminę B i dobre tłuszcze.

Najciekawsze przepisy z arbuzem

Arbuz najczęściej spożywany jest jako pyszna, owocowa przekąska. A przecież arbuz można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. Doskonale smakuje koktajl arbuzowo – truskawkowy, a także inne koktajle owocowe z dodatkiem arbuza. Gazpacho pomidorowo – arbuzowe doskonale smakuje z dodatkiem sera feta i rukolą. Z arbuza można przygotować orzeźwiające sorbety lodowe, lemoniady, a także sałatki. Jedna z inspiracji może być przepis na sałatkę arbuzową z serem feta, pistacjami oraz kolendrą.

Arbuz jako składnik naturalnych kosmetyków

Z powodu nadmiernej ekspozycji na słońce, nasza skóra ma tendencję do produkcji melaniny, co sprawia, że mogą pojawić się przebarwienia. Sok z arbuza i miód to maska do twarzy stanowiąca idealne rozwiązanie dla tych, którzy szukają natychmiastowego rozwiązania dla nadmiernie opalonej i  uszkodzonej skóry. Wystarczy wymieszać  taką samą ilość miodu i zimnego soku z arbuza. Maskę należy zastosować na umytą skórę twarzy i szyi i pozostawić przez 30 minut. Zmyć świeżą zimną wodą.

arbuz w kuchni
Fot.: Unsplash.com

Połączenie soku z arbuza i jogurtu może zapewnić elastyczną i promienną skórę. Regularne stosowanie tej maski do twarzy sprawia, że skóra wygląda młodziej i zdrowiej. Wystarczy przygotować pół szklanki soku z arbuza i wymieszać z jedną łyżką jogurtu. Potem wystarczy jedynie zaaplikować maskę na twarz i szyję i pozostawić na 20 minut. Zmyć zimną wodą.

Jeśli masz suchą skórę, możesz przyrządzić arbuzową maseczkę nawilżającą. Cytryna delikatnie złuszcza suche, martwe komórki skóry, podczas gdy sok z arbuza i miód nawilżają i wygładzają szorstką skórę. Maskę należy przyrządzić mieszając dwie łyżki soku z arbuza w małej misce, dodać jedną łyżkę soku z cytryny i jedną łyżeczkę miodu. Dobrze wymieszać wszystkie składniki. Zastosować maskę na skórę twarzy, trzymając ją przez 15 minut.

W celu nawilżenia i rozjaśnienia skóry można wymieszać miąższ z rozgniecionego ogórka z sokiem z arbuza. Taką maseczkę nakładamy na twarz na 15 – 20 minut.

Bibliografia:

Maoto M., Watermelon as a potential fruit snack; International Journal of Food Properties; 2019

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here