Jakie ćwiczenia w domu wykonywać, gdy cierpi się z powodu łokcia tenisisty

Obrzęk wokół łokcia, silny ból w łokciu promieniujący do przedramienia i nadgarstka, mocno osłabiona siła mięśniowa – to najczęstsze objawy łokcia tenisisty. Dolegliwości tych nie można lekceważyć, gdyż zbagatelizowane z czasem zaczną się coraz bardziej pogłębiać, prowadząc do trwałego uszkodzenia, a nawet niepełnosprawności.

Podejrzewasz u siebie łokieć tenisisty? Zgłoś się do lekarza i rozpocznij leczenie. W trakcie oczekiwania na wizytę zacznij stosować domowe metody na łokieć tenisisty. Kilka przykładowych ćwiczeń znajdziesz w dalszej części artykułu.

Domowe sposoby na łokieć tenisisty

Przy łokciu tenisisty w początkowej fazie schorzenia zaleca się rezygnację z aktywności mogących powodować pogłębienie dolegliwości. Jeśli nawet najmniejszy ruch sprawia ból, warto zaopatrzyć się w specjalną ortezę na rękę, która ograniczy ruchomość ręki i odciąży najbardziej przeciążone partie. Ponadto należy wdrożyć środki zmniejszające ból i niwelujące obrzęk.

Leki na łokieć tenisisty

W aptece bez recepty kupić można Diky – lek do stosowania miejscowego, który leczy ból o nasileniu łagodnym lub umiarkowanym. Diky należy stosować 3 razy na dobę w regularnych odstępach czasu. U dorosłych i dzieci powyżej 14 lat zalecana dawka to 4 do 5 rozpyleń leku DIKY 4%, 3 razy na dobę. Liczba rozpyleń zależy od wielkości leczonej powierzchni. Maksymalna dawka dobowa wynosi 15 rozpyleń. Maksymalna pojedyncza dawka nie powinna przekraczać 5 rozpyleń. Już w momencie aplikacji czuć przyjemny efekt chłodzenia, dzięki obecności olejku miętowego w jego składzie. Po złagodzeniu objawów (bólu i obrzęku) należy przerwać leczenie. Leku nie należy stosować dłużej niż 7-8 dni bez konsultacji z lekarzem.

Ćwiczenia na łokieć tenisisty

Gdy opuchlizna i promieniujący ból ustąpią, możesz zacząć rehabilitację. Ważne jest, by ćwiczenia robić regularnie. Przy dużym zaangażowaniu jest duża szansa na to, że ręka wróci do pełnej sprawności.

Łokieć tenisisty – ćwiczenia

Oto 5 najczęściej polecanych ćwiczeń w walce z łokciem tenisisty, które można wykonywać w domu:

  • Siedząc, unieś rękę na wysokość barku, utrzymując ją prostą w stawie łokciowym. Drugą ręką staraj się rozciągać mięśnie prostowników poprzez pogłębianie zgięcia nadgarstka. Trzymaj ręce w tej pozycji przez 15–30 sekund. Powtórz ćwiczenie 4–5 razy w 3 seriach.
  • Siedząc, podeprzyj lekko ugięty łokieć na stole. Teraz zginaj i prostuj nadgarstek, wykonując ruch w maksymalnym możliwym zakresie. Ćwiczenie możesz wykonywać na obu rękach w tym samym czasie. Powtórz ćwiczenie 15 razy w 4 seriach.
  • Siedząc, wyprostuj rękę w łokciu i unieś ją na wysokość oczu, zaciśniętą w pięść dłoń skieruj ku dołowi. Drugą ręką chwyć dłoń i zginaj ją w taki sposób, by nadgarstek tej pierwszej się rozciągał. Ruch pogłębiaj do momentu, gdy poczujesz rozciąganie. Zostań w tej pozycji przez 10–20 sekund. Powtórz ćwiczenie 3 razy w 5 seriach.
  • Weź do ręki 0,5-kilowy ciężarek, następnie oprzyj rękę w łokciu na stabilnej podstawie. W takim ustawieniu na przemian prostuj i zginaj nadgarstek. Ruchy wykonuj wolno i precyzyjnie. Powtórz ćwiczenie 10 razy w 3 seriach.
  • Pozostaw oparte przedramię na blacie, weź do ręki piłkę tenisową lub rehabilitacyjną. Ściskaj ją w dłoni, najmocniej jak potrafisz i trzymaj w takiej pozycji przez kilka sekund. Powtórz ćwiczenie 10 razy w 2 seriach.

 

Jeśli podczas ćwiczeń pojawi się ból i dyskomfort, przerwij trening i skonsultuj się z fizjoterapeutą. Być może wykonujesz ćwiczenia w sposób nieprawidłowy lub po prostu nie są one wskazane w Twoim przypadku. Wtedy fizjoterapeuta dobierze dla Ciebie indywidualny, bezpieczny zestaw ćwiczeń.

Czy łokieć tenisisty da się wyleczyć?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż każdy przypadek jest inny. Udowodniono jednak, że podjęcie działań leczniczych skraca czas trwania uporczywych objawów i przyspiesza powrót do pełnej sprawności.

W 80% przypadków dolegliwości związane z łokciem tenisisty ustępują w ciągu 6 miesięcy od momentu wystąpienia. Dotyczy to głównie pacjentów, którzy oszczędzają rękę, nie angażując jej do obciążających ją czynności. Jeśli jednak ktoś zbagatelizuje problem i nie będzie przestrzegać zaleceń lekarza w zakresie leczenia, to ból u niego może utrzymywać się nawet powyżej 2 lat.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here