stepper
Fot.: Pexels.com

Stepper to przyrząd do ćwiczeń, który umożliwia wykonanie różnorodnego treningu. Ćwiczenia mogą angażować całe ciało – wystarczy wprowadzić kilka modyfikacji do ćwiczeń. Stepper doskonale sprawdza się jako urządzenie do treningu domowego – zajmuje mało miejsca, można poćwiczyć na nim oglądając film czy w każdej wolnej chwili.

Rodzaje stepperów

trening na stepperze
Fot.: Pexels.com

Boczny stepper pomaga wykonywać ruchy z boku na bok, aby aktywować swoje wewnętrzne i zewnętrzne mięśnie uda. Jest idealny, kiedy chcesz ujędrnić uda pod każdym kątem. Ruchy wykonywane na stepperze przypominają nieco jazdę na łyżwach – kierujemy się nieco w bok, a to wymaga zaangażowania wielu mięśni w celu utrzymania równowagi.

Twist-stepper, czyli stepper skrętny to maszyna, która wykonuje ruch skręcania podczas kroku. W ten sposób aktywowane są zarówno mięśnie nóg i pośladków, jak i mięśnie brzucha

Eliptyczny stepper ma eliptyczne ramiona, które pomogą w treningu górnej części ciała, jak również dolnej części ciała. Ćwiczenia na takim stepperze przypominają nieco nordic walking. Pomimo, iż ćwiczenia na stepperze kolumnowym są nieco łatwiejsze niż na sprzęcie klasycznym, gdyż nie ma problemu z utrzymaniem równowagi, ćwiczenia są bardzo efektywne i pomagają aktywować wiele grup mięśniowych.

Maszyna schodowa jest sprzętem, który można znaleźć w większości siłowni; jest znacznie bardziej stabilny niż większość stepperów i zapewnia bardzo efektywny trening nóg i pośladków. Mniejsze gabarytowo steppery schodowe sprawdzą się doskonale jako sprzęt do treningu w domu.

Mini-stepper nie ma uchwytów, na sprzęt składa się para antypoślizgowych podkładek pod stopy, przymocowanych na odpowiednim mechanizmie nośnym.

Wiele stepperów prostych oraz eliptycznych występuje w wersji elektronicznej – dzięki wyświetlaczowi LCD pozwala na monitorowanie treningu. Wyświetlana może być ilość powtórzeń, czas ćwiczeń czy ilość spalanych kalorii.

Jak zacząć ćwiczyć na stepperze?

Kiedy po raz pierwszy zaczynasz ćwiczyć na stepperze, może się wydawać, że wykonanie dłuższego treningu jest niemożliwe, gdyż tak bardzo dokucza ból mięśni nóg. Kluczem do korzystania ze steppera jest rytm – jeśli spróbujesz zbyt mocno lub zbyt szybko maszerować już na początku, będziesz miał trudności z utrzymaniem tempa. Zacznij od rozsądnego rytmu i utrzymuj go, aż poczujesz się komfortowo. Wówczas jest odpowiedni moment na zwiększenie intensywności treningu.

Kiedy czujesz się bardziej komfortowo na maszynie, możesz zacząć włączać niektóre programy treningowe, dostępne w stepperach elektrycznych. Trzymaj stopy płasko na maszynie i stań prosto, aby utrzymać prawidłową pozycję na stepperze. Gdy dobrze czujesz ruch maszyny, staraj się zminimalizować użycie poręczy w stepperze kolumnowym. To będzie angażować więcej mięśni i zmuszać je do tego, aby pracowały ciężej – i w rezultacie będziesz spalać więcej kalorii podczas treningu. Ograniczenie korzystania z poręczy będzie również angażować mięśnie całego tułowia w celu utrzymania prawidłowej postawy ciała i równowagi.

Zalety ćwiczeń na stepperze

ćwiczenia na stepperze
Fot.: Pexels.com

Stepper idealnie sprawdza się w celu aktywacji całego układu ruchu, w tym ścięgien, mięśni ud, pośladków, łydek, a niekiedy także tułowia i rąk.

Stepper zapewnia skuteczny trening układu sercowo – naczyniowego i stanowi odpowiednią alternatywę dla biegania lub joggingu, które mogą powodować uszkodzenie stawów. Jest to idealna opcja chociażby dla osób z nadwagą, po urazach układu ruchu czy cierpiących na choroby stawów, dla których bieganie jest nieodpowiednie.

Stepper doskonale poprawia stabilność i równowagę, wzmacniając zarówno mięśnie szkieletowe, jak i mięśnie głębokie. Sprzęt daje spore możliwości w kwestii urozmaicania treningu – możesz ustawić intensywność treningu, zwiększając opór maszyny, gdy chcesz stopniowo utrudniać trening. Możesz użyć obciążników na kostki i nadgarstki. Jeśli używasz maszyny w domu, stepper jest znacznie mniejszy niż alternatywne maszyny do treningu cardio, takie jak bieżnie lub rowery treningowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here