EN|PL|Change language:
Kontakt z nami:   T: +48 22 559 24 26   |   E: rejestracja@akcemed.pl
EN|PL|Change language:

Aktualności

JAK ZADBAĆ O SWOJE ZDROWIE NA PRZEDWIOŚNIU?
Przedwiośnie to, obok jesieni, okres największej liczby zachorowań i przeziębień. Pierwsze oznaki nadchodzących cieplejszych dni sprawiają, że większość osób odwiesza do szafy ciepłe płaszcze, co może łatwo doprowadzić do wyziębienia organizmu i zwiększonej podatności na infekcje.
Wystarczy jednak kilka sprawdzonych sposobów, aby zadbać o swoją odporności i cieszyć się dobrym zdrowiem przez całą wiosnę!
 
Sezonowość pracy układu odpornościowego
 
Podobnie do zmieniających się pór roku zmienia się praca ludzkiego układu odpornościowego. Wiele osób dotkliwie odczuwa skutki przesilenia wiosennego, co z jednej strony spowodowane jest sezonowością pracy układu odpornościowego, a z drugiej wynika z ograniczonej ilości promieni słonecznych oraz typowej zimowej diety. Zimą słońce świeci dużo słabiej niż latem, co powoduje niedobór witaminy D, który prowadzi do osłabionej odporności. Typowa zimowa dieta jest również uboga w witaminy i mikroelementy, co dodatkowo zwiększa ryzyko zachorowania.
 
Sen a odporność organizmu
 
Wraz z pierwszymi oznakami wiosny większość osób odkrywa w sobie ogromne pokłady energii i podejmuje nowe wyzwania. Jednak w okresie zwiększonej zachorowalności należy pamiętać, że sen i relaks są niezwykle ważnymi czynnikami wpływającymi na odporność organizmu. Badania wskazują, że osoby, które się nie wysypiają, są dużo bardziej narażone na wystąpienie infekcji. Dodatkowy czynnik w postaci stresu może doprowadzić do poważnej choroby. Z tego względu nie warto zaniedbywać snu oraz każdego dnia poświęcić przynajmniej kilka minut na relaks.
 
Aktywność fizyczna
 
Regularnie uprawiana aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na ludzki układ odpornościowy minimalizując ryzyko zachorowania oraz skracając czas leczenia. Ważne jest, aby nie rozpoczynać treningów w momencie osłabienia organizmu, ponieważ może się to przyczynić do choroby. Najlepsze efekty przynosi sport o umiarkowanym natężeniu jak jazda rowerem czy pływanie, jednak warto zaznaczyć, że każda aktywność jest lepsza od jej braku. Uprawiając sport na zewnątrz na przełomie zimy i wiosny należy pamiętać o odpowiednim ubraniu, a w przypadku zajęć prowadzonych w zamkniętej przestrzeni najlepiej zawsze mieć strój na zmianę i odczekać kilka minut po zakończeniu wysiłku w celu uspokojenia rozgrzanego organizmu.
 
 
Zróżnicowana dieta
 
Najnowsze badania wskazują, że jelita stanowią centrum ludzkiego układu immunologicznego a odpowiednia dieta ma ogromny wpływ na zdrowie. Zimą świeże owoce i warzywa są trudno dostępne, a organizm domaga się większej ilości węglowodanów i tłustych potraw. W związku z tym, zimowa dieta jest zazwyczaj monotonna i uboga w witaminy i minerały, co skutkuje niedoborami i obniżoną odpornością. Aby zadbać o zdrowie należy wprowadzać do diety produkty znane z właściwości poprawiających odporność oraz zapewnić organizmowi odpowiednie nawodnienie.
 
Suplementacja diety
 
Czasami zróżnicowana dieta to za mało a organizm domaga się odpowiedniej suplementacji. Jednym z najczęściej występujących niedoborów jest zbyt mała ilość witaminy D, która wytwarzana jest ludzkim ciele pod wpływem promieni słonecznych. W zimowych miesiącach słońca jest zdecydowanie za mało, aby wytworzyć odpowiednią ilość tej cennej substancji, co skutkuje spadkiem energii, bólami głowy, osłabieniem mięśni oraz zwiększonym ryzykiem zachorowania. Lekarze zalecają, aby w okresie od jesieni do wiosny suplementować witaminę D odpowiednimi preparatami. Chcąc zadbać o odporność warto również wprowadzić do diety dodatkowe dawki witaminy B, C oraz rutyny.
 
Co robić w przypadku przeziębienia lub choroby?
 
Wiele osób lekceważy objawy przeziębienia, co skutkuje wydłużeniem czasu leczenia lub groźnymi powikłaniami. W przypadku uczucia osłabienia i ogólnego rozbicia rozsądniej jest zostać w domu, wypocząć i dać organizmowi szansę na regenerację niż na siłę próbować wypełniać wszystkie codzienne obowiązki. Jeżeli objawy nasilają się lub nie ustępują należy bezwzględnie udać się do lekarza. Ogromna ilość pacjentów ignoruje pierwsze objawy choroby, co może być niezwykle niebezpieczne w skutkach, szczególnie, jeśli chodzi o grypę, która nieleczona może doprowadzić nawet do zaburzenia pracy serca i śmierci! Wizyta u sprawdzonego specjalisty pozwoli szybko wrócić do zdrowia i cieszyć się wiosennymi promieniami słońca.
 
11 lutego 2020
Aktualności, poliklinika
Powrót do poprzedniej strony

Rejestracja

Rejestracja:

 

  • poniedziałek: 12:00 – 20:00
  • wtorek: 7:00 - 20:00
  • środa: 12:00 – 20:00
  • czwartek: 7:00 – 20:00
  • piątek: 7:00 – 15:00

 

T: 22 559 24 26
E: rejestracja@akcemed.pl

Kontakt

Akademickie Centrum Medyczne
ul. Bobrowiecka 9 (budynek B)
00-728 Warszawa

SPRAWDŹ DOJAZD

Dołącz do nas

Copyright © 2018 - Akademickie Centrum Medyczne w Warszawie.
Wykonanie: www.jellinek.pl
facebook ACM
Akademickie Centrum Medyczne
Akademickie Centrum Medyczne
facebook ACM