Zakład Pielęnacyjno- Opiekuńczy
EN|PL|Change language:
Kontakt z nami:   T: +48 22 559 24 26   |   E: rejestracja@akcemed.pl
EN|PL|Change language:

Aktualności

Jak poprawić odporność i zdrowym powitać wiosnę?
Wiosna zbliża się wielkimi krokami, warto więc powitać ją bez kataru i temperatury.

Jakie są funkcje układu odpornościowego?

Jednym z ważniejszych elementów tego układu jest szpik kostny, który produkuje w największej ilości komórki odpornościowe dla organizmu. Nie mniej ważna jest grasica, która jest gruczołem umiejscowionym w śródpiersiu przednim. Innymi elementami układu immunologicznego są węzły chłonne, ciało migdałowate czy wytwarzająca komórki odpornościowe śledziona. Z tych organów komórki odpornościowe są przenoszone do krwi, gdzie zaczyna się ich właściwa praca. Komórki dające najwięcej odpowiedzi na zagrożenia dla organizmu to limfocyty. Główna reakcja ma miejsce w tkance limfoidalnej i umiejscowiona jest w węzłach chłonnych, śledzionie i migdałkach.
 
Na początku do walki z mikrobami człowiek wykorzystuje odporność wrodzoną. Jest to próba likwidacji konkretnych wirusów czy bakterii. To białe ciałka krwi likwidują infekcję i najczęściej to wystarczy. Natomiast w przypadku złożonej i ostrej infekcji, np. wirusowej, układ immunologiczny wykorzystuje plazmocyty i limfocyty T. Ich rolą jest wydzielanie przeciwciał. Ostatecznym elementem ochrony i obrony jest wytwarzanie komórek, których zasadniczym zadaniem jest likwidacja mikrobów.
 

Jakie są przyczyny niskiej odporności?

Niedobory immunologiczne organizmu to dość poważny i trudny do zdiagnozowania problem. Wyróżnia się:
 

  • wrodzone niedobory odporności – komórki układu odpornościowego nie funkcjonują prawidłowo w wyniku zaburzenia genetycznego, uniemożliwiającego normalną produkcję przeciwciał,

  • nabyte niedobory odporności – zdarzają się znacznie częściej niż genetyczne niedobory odporności. Czynniki zewnętrzne i konkretne choroby osłabiają działanie układu odpornościowego, np. HiV (systematyczne niszczenie komórek układu immunologicznego), HSV, białaczka limfocytowa, a także zapalenie płuc, gruźlica, biegunki na tle bakteryjnym i wirusowym, odra.

Niedobory odporności organizmu powstają również jako skutek:
 

  • złego odżywiania

  • chorób nowotworowych

  • chorób ogólnoustrojowych, np. przewlekłej niewydolności nerek, cukrzycy

  • ciąży

  • złych nawyków, np. nadużywania alkoholu oraz brania narkotyków


Jak poprawić odporność?


Jeśli od dłuższego czasu czujesz ciągłe zmęczenie i łatwo się przeziębiasz - może to oznaczać, że twoja osłabiona odporność potrzebuje "wsparcia". System immunologiczny można wzmocnić kilkoma prostymi sposobami. Oto niektóre z nich.
 

  • Pamiętaj, że jeśli cierpisz na jakąkolwiek alergię pokarmową - każdą dietetyczną nowość konsultuj z lekarzem. Uważaj przede wszystkim na mieszanki ziołowe na odporność i ziołowe suplementy diety. Sama naklejka z napisem "naturalne" nie musi oznaczać, że suplement będzie miał na ciebie dobry wpływ. Zioła mają swoje dobre i złe strony, tak jak cykuta i tojad, które mogą nawet doprowadzić do utraty życia.

  • Nawet jeśli to brzmi zbyt prosto - zainwestuj w dobrą multiwitaminę i codziennie ją łykaj. Może się to okazać szczególnie korzystne dla osób, które są na diecie, aby schudnąć (może trudno w to uwierzyć, ale nie wszyscy korzystają z diety aby schudnąć, niektórzy próbują też przybrać na wadze). Najlepiej rozejrzyj się za multiwitaminą, która ma w swoim składzie: witaminę C, witaminę E, beta-karoten,bioflawonidy, cynk - ale pamiętaj, że w zbyt dużych ilościach obniża odporność zamiast ją wzmacniać, magnez, selen.

  • Urozmaicona dieta, bogata w warzywa, owoce i ryby, zawarte w nich witaminy oraz mikroelementy, pomagają w budowaniu skomplikowanego pancerza, jakim jest system immunologiczny. Aby układ odpornościowy zdołał zwalczyć infekcję trzeba dostarczać mu regularnie odpowiednich zasobów energii i substancji. Jest on bowiem bardzo wrażliwy na wszelkie braki witamin, minerałów i innych związków chemicznych, których nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie.

  • Do posiłków dodaj czosnek i cebulę - znane do wieków "wzmacniacze" odporności. Nawet po ugotowaniu zachowują swoje antybakteryjne właściwości. Takie naturalne antybiotyki w zdrowy sposób podbudowują system immunologiczny i zapobiegają przeziębieniom.

  • W posiłkach powinny się tez znaleźć kwasy tłuszczowe omega-3. Dostarczą Ci ich przede wszystkim tłuste ryby. Razem z olejem lnianym zmobilizują organizm do produkcji białych krwinek, które mają za zadanie bronić nas przed wszelkimi infekcjami. W przypadku reakcji zapalnych kwasy tłuszczowe omega-3 mogą pogorszyć ich stan.

  • Możesz też sięgnąć po specjalne suplementy diety poprawiające odporność. Najkorzystniejsze  i naturalne składniki, które mogą się w nich znaleźć to: miłorząb, gorzknik, żeń-szeń lub korzeń żeń-szenia, koenzym Q10, koci pazur, echinacea - ale pamiętaj, aby używać jej tak jak antybiotyk: nie na co dzień, ale kiedy dopadnie cię infekcja. Przerwa między opakowaniami powinna wynosić około pół roku. Zachowuj te środki ostrożności, aby organizm nie uodpornił się na jej dobroczynne działanie.

  • Unikaj  margaryny i innych tłuszczów zwierzęcych, mocno przetworzonej żywności, białego ryżu, białego chleba, słodzonych produktów, słonych przekąsek, alkoholu, kofeiny.

  • Zwiększ ilość w diecie: jogurtów, tłustych ryb, imbiru, świeżych owoców i warzyw (szpinaku, słodkich ziemniaków, marchwi), pełnego ziarna, pieprzu cayenne.

  • Staraj się przebywać z dala od zanieczyszczeń powietrza (także z dala od dymu papierosowego!). Palenie poważnie obniża odporność, nie wspominając już o tym, że powoduje choroby tak poważne jaknowotwory. Jeśli poważnie myślisz o zdrowiu - rzuć palenie.

  • Ogranicz stres. Możesz w tym celu: zacząć ćwiczyć (w przyjemny sposób wyładujesz negatywne emocje na siłowni lub basenie), spróbować technik relaksacyjnych lub medytacji, poposić kogoś o delikatny masaż pleców i karku.

  • Pij dużo wody, aby wypłukać z organizmu szkodliwe toksyny. Zwykła woda to jeden z prostszych sposobów na odporność.

  • Pamiętaj, aby się wysypiać. Wypoczęty organizm oznaczawzmocniony układ immunologiczny i zwiększoną odporność na choroby.

  • Nie uciekaj z krzykiem na widok słońca (ale z drugiej strony nie opalaj się godzinami i bez użycia kremu z filtrem!) - to dzięki promieniom słonecznym organizm produkuje witaminę D. Do tego potrzebuje 15 minut raz na kilka dni.

 
Zapraszamy do skorzystania z naszej szerokiej oferty badań diagnostycznych. Po wakacjach warto zadbać o swoje zdrowie i nie odkładać planowanych wizyt kontrolnych i specjalistycznych.

​Należy pamiętać, że w większości przypadków chorób objawy mogą być bardzo mylące, polecamy konsultacje z naszymi specjalistami i wykonanie badań profilaktycznych.

28 lutego 2019
Aktualności, poliklinika
Powrót do poprzedniej strony

Rejestracja

Rejestracja:
od poniedziałku do czwartku w godz. 7:00 -20:00
piątek w godz. 7:00 -18:00

T: 22 559 24 26
E: rejestracja@akcemed.pl

Kontakt

Akademickie Centrum Medyczne
ul. Bobrowiecka 9 (budynek B)
00-728 Warszawa

SPRAWDŹ DOJAZD

Dołącz do nas

Copyright © 2018 - Akademickie Centrum Medyczne w Warszawie.
Wykonanie: www.jellinek.pl
facebook ACM
Akademickie Centrum Medyczne
Akademickie Centrum Medyczne
facebook ACM