zastosowanie mąki migdałowej
Fot.: Unsplash.com

Mąka migdałowa to jedna z najbardziej wartościowych i zdrowych rodzajów mąki. Przede wszystkim – wyróżnia się wysoką zawartością związków odżywczych, błonnika, kwasów tłuszczowych. Ponadto mąka migdałowa nie zawiera glutenu, ma korzystny indeks glikemiczny, a jej zastosowanie w kuchni jest bardzo wszechstronne. Nie należy zapominać także o wyjątkowym smaku mąki migdałowej.

Czym jest mąka migdałowa?

mąka migdałowa
Fot.: Unsplash.com

Mąka migdałowa to mąka wykonana ze zmielonych na drobno migdałów. Dzięki temu, że mąka ta nie jest poddawana żadnym procesom przetwórczym, zachowuje wszystkie wartości odżywcze, którymi cechują się migdały. 100 g mąki migdałowej zawiera około 660 kcal, a zawartość węglowodanów to zaledwie 10 g. Mąka migdałowa charakteryzuje się dość wysoką zawartością tłuszczu – stanowi on ponad połowę zawartości. Ale bez obaw – w mące migdałowej zawarte są wyłącznie zdrowe, wartościowe tłuszcze. Niemała jest ponadto zawartość białka – to ponad 20 g białka na 100 g mąki. Z kolei ilość błonnika to około 12%. Oznacza to, że mąka migdałowa ma niski indeks glikemiczny.

Tym, co charakteryzuje mąkę migdałową jest wyjątkowy smak, a także brak zawartości glutenu. Dzięki temu mąka migdałowa może być używana przez każdego, zwłaszcza te osoby, które nie powinny sięgać po mąkę pszenną. Mowa o osobach z nietolerancją glutenu, z insulinoopornością i cukrzycą, odchudzających się.

Tym, co wyróżnia mąkę migdałową jest bez wątpienia bardzo wysoka zawartość witamin i składników mineralnych. Znaleźć można w niej m. in. magnez, cynk, selen, wapń, witaminy z grupy B, witaminę E, liczne antyoksydanty. Dla porównania – stosowana powszechnie w kuchni biała mąka jest niemal całkowicie pozbawiona tych składników odżywczych.

Właściwości mąki migdałowej

Mąka migdałowa jest bardzo wszechstronnym produktem spożywczym, który może stanowić cenne uzupełnienie rozmaitych diet – zarówno tradycyjnej, jak i diet specjalnych. Jak wcześniej wspomniano, mąka migdałowa doskonale sprawdza się w diecie bezglutenowej, w której konieczne jest wyeliminowanie glutenu. Mąka migdałowa może być spożywana na surowo – nie ma konieczności poddawania jej obróbce cieplnej. Dlatego doskonale sprawdza się w diecie paleo, sięgają po nią także miłośnicy diety ketogenicznej. Podczas stosowania tej diety konieczne jest ograniczenie spożycia węglowodanów i zastąpienie ich tłuszczami; ponadto bardzo ważne jest zadbanie o optymalną podaż błonnika. Wszystkie te warunki spełnia mąka migdałowa.

Po mąkę pszenną nie powinny sięgać osoby cierpiące na insulinooporność czy cukrzycę – a to ze względu na wysoki indeks glikemiczny takiej mąki. W przebiegu zaburzeń gospodarki węglowodanowo – insulinowej konieczne jest unikanie tych produktów, które powodują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi. Mąka migdałowa jest idealnym rozwiązaniem – ma niski indeks glikemiczny, wynikający z niewielkiej zawartości węglowodanów i wysokiej zawartości tłuszczów.

Zawartość kwasów tłuszczowych, białka, witamin i składników mineralnych oraz antyoksydantów wspomaga pracę układu nerwowego oraz sercowo – naczyniowego.

właściwości mąki migdałowej
Fot.: Unsplash.com

Mąka migdałowa idealnie sprawdzi się u osób na diecie odchudzającej – i nie należy wcale obawiać się wysokiej ilości kalorii i zawartości tłuszczu. Dodatek takiej mąki do potraw może obniżyć ich indeks glikemiczny, zapewnić uczucie sytości, zapobiec ochocie na podjadanie słodkich przekąsek. Ponadto taka mąka doskonale wspomaga procesy trawienia i może zapobiegać zaparciom. A co najważniejsze – dzięki wysokiej zawartości związków odżywczych, mąka migdałowa redukuje ryzyko rozwoju niedoborów pokarmowych, tak częstych na diecie odchudzającej.

Mąka migdałowa w kuchni – zastosowanie

Mąka migdałowa znajduje bardzo szerokie zastosowanie w kuchni. Może być dosypywana do do wielu deserów czy twarożków, można na jej bazie przygotować raw desery – kulki mocy czy batoniki bez pieczenia. Idealnie sprawdza się we wszelkiego rodzaju wypiekach, a także placuszkach czy gofrach.

Bibliografia:

Kowalski R., Kowalska G., Mąka znana i ta mniej znana; Zdrowie i uroda, 2016

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here