koncentracja
Fot.: Unsplash.com

Mózg to organ stale poddawany natłokowi bodźców i informacji. I tak jak każdy mięsień – tak pamięć i funkcje poznawacze mózgu muszą być stale trenowane. W przeciwnym przypadku nasza pamięć i zdolność koncentracji zaczną szwankować. Na szczęście w dużej mierze zależy to od nas samych – właściwa dieta, unikanie stresu, odpowiednia ilość snu oraz odpowiedni trening pamięci wystarczą, aby przez długie lata móc cieszyć się nienaganną pamięcią.

Najskuteczniejsze ćwiczenia na pamięć

sposoby na koncentrację
Fot.: Unsplash.com

Bez względu na to, jakie ćwiczenia na pamięć wybierzesz – należy zadbać o odpowiednie warunki do treningu umysłu. Konieczne jest zadbanie o ciszę i spokój – podstawą treningu pamięci jest bowiem możliwość koncentracji. Jednym słowem – nic nie może nas rozpraszać. A jeśli możemy się skoncentrować – pora przystąpić do ćwiczeń pamięci. Odbywać się może ona w formie zorganizowanego, systematycznego treningu, jak i w ramach wykonywania codziennych czynności. Te drugie to chociażby zakupy – nie sporządzaj listy zakupów na kartce, tylko po prostu zapamiętuj wszystkie sprawunki. W podobny sposób staraj się zapamiętać chociaż kilka najważniejszych numerów telefonów czy adresów mailowych.

Doskonałym sposobem na trening pamięci i koncentracji jest chociażby czytanie książek i prasy, kosztem rezygnacji ze spędzania całego wolnego czasu przed telewizorem czy komputerem. Bardzo skuteczna okazuje się być nauka języków obcych. Nie musi to być wcale czasochłonny kurs w szkole językowej – dobrze, jeśli znajdziesz czas chociaż na naukę kilku – kilkunastu nowych słówek dziennie.

Dobrze jest powrócić do gier planszowych a także łamigłówek logicznych – szachy, sudoku czy zwykłe krzyżówki zapewnią doskonały trening dla umysłu. Dobrze jest stymulować mózg także na inne sposoby – rozwijając swoje zainteresowania, ucząc się stale czegoś nowego. Tak naprawdę najlepsze są te najprostsze rozwiązania, dostępne na wyciągnięcie ręki. Okazuje się, że jedną z najbardziej stymulujących mózg czynności jest czytanie. To doskonały pomysł na spędzenie kilkunastu minut w ciągu dnia – jadąc autobusem do pracy czy pijąc popołudniową kawę. Doskonałym treningiem dla pamięci i koncentracji jest także opowiadanie dziecku bajek. Nie brakuje oczywiście skomplikowanych zadań pamięciowych czy logicznych, które znajdziesz w Internecie czy w poradnikach dotyczących treningu umysłu. Wybór ulubionej formy aktywności umysłowej należy do Ciebie – najważniejsze, aby uczynić z niego stały rytuał. I nie kojarzyć treningu pamięci jedynie jako konieczności w podeszłym wieku. Jeśli będziesz stale stymulować swój umysł, nie grożą Ci zaburzenia pamięci, problemy z koncentracją oraz wysokie ryzyko demencji. Ale nie należy także zapominać o właściwej diecie i o tym, aby dać po prostu odpocząć umysłowi.

Dieta i regeneracja umysłu – nie zapominaj o nich

trening koncentracji
Fot.: Unsplash.com

Trening pamięci i koncentracji to jedno – ale nie należy zapominać o odpowiednim odpoczynku. Mowa zarówno o powtarzających się w ciągu dnia, chociaż kilkuminutowych przerwach w pracy czy nauce. Można poświecić je na spokojny i głęboki oddech, krótki spacer czy kilka prostych ćwiczeń fizycznych. Odpoczynek należy się także po każdym intensywnym dniu – a zatem koniecznością jest 7 – 8 godzin spokojnego snu. Ważna jest także dieta – to najważniejsze paliwo dla Twojego umysłu. Na talerzu nie powinno zatem zabraknąć źródeł nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli ryb, olejów roślinnych czy orzechów, a także warzyw i owoców dostarczających cennych antyutleniaczy. Pełnoziarniste produkty zbożowe dostarczą witamin z grupy B oraz magnezu, zaś mięso i nabiał dostarczą aminokwasów. I nie zapominaj o nawodnieniu organizmu – mózg zareaguje bowiem natychmiast na niedobór płynów, co odczujesz jako problemy z nauką i koncentracją.

Poza treningiem umysłu, zadbaj także o trening ciała – regularna aktywność fizyczna to najlepsza profilaktyka schorzeń organicznych oraz procesów neurodegeneracyjnych, które w późniejszych latach życia prowadzić mogą do powstania zaburzeń pamięci oraz wszelkich niekorzystnych zmian w mózgu.

Bibliografia:

Mechło P., Grzelka J., Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni; Helion, 2012

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here