Jak skutecznie wzmacniać układ immunologiczny

Nasz układ immunologiczny składa się z wielu komórek i mechanizmów, których zadaniem jest ochrona przed chorobami infekcyjnymi, wirusowymi, grzybiczymi, pasożytniczymi i innymi, lub zapewnienie nam łagodnego przebiegu zakażenia. Jak skutecznie wzmacniać odporność? Podpowiadamy.

Odpowiednia dieta

Zdrowa zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały chroni nas przed niedoborami pokarmowymi i osłabieniem odporności. Powinna być bogata w składniki odżywcze, takie jak witamina C, żelazo i cynk. Ta pierwsza wzmacnia naczynia włosowate, dzięki czemu nasze błony śluzowe są bardziej odporne na zakażenie. Z kolei cynk bierze udział w produkcji przeciwciał odpornościowych, a żelazo zapobiega niedokrwistości powodującej zwiększoną podatność na infekcje. Pamiętajmy, że zwłaszcza zimą nasz organizm ma większe zapotrzebowanie kaloryczne, dlatego powinniśmy mu dostarczać energii przez zróżnicowane posiłki, składające się z białka, węglowodanów, zdrowych tłuszczy i makroelementów.

Suplementacja

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów bez recepty, których zadaniem jest wzmocnienie funkcji ochronnych naszego organizmu. Najczęściej spotykane tabletki na odporność zawierają substancje immunostymulujące, takie jak tran, żeń-szeń, aloes, witaminę C itp. Tran wpływa korzystnie na układ odpornościowy, ponieważ pobudza syntezę przeciwciał i leukocytów, a także stymuluje fagocytozaę, dzięki czemu nasza odporność się zwiększa.

Z kolei korzeń żeń-szenia zawiera glikozydy, które stymulują układ odpornościowy pobudzając aktywność limfocytów cytotoksycznych. Składnik ten nie może być jednak stosowany u osób, które cierpią na nadciśnienie tętnicze i u dzieci. Aloes dostępny jest w postaci soków, syropów oraz tabletek. Soki, które się w nim znajdują, wpływają na nasz układ odpornościowy, przez pobudzenie produkcji przeciwciał oraz liczby limfocytów we krwi. Z kolei echinacea, czyli jeżówka pobudza działanie układu odpornościowego przez nasilenie procesu fagocytozy i pobudzenie leukocytów do wydzielania interferonu. Daje nam więc odporność przed zakażeniem bakteriami i wirusami. W okresie jesienno-zimowym warto suplementować witaminę D, która w tym czasie nie jest naturalnie syntezowana przez skórę.

Aktywność fizyczna

Umiarkowane ćwiczenia fizyczne pobudzają odporność osób w każdym wieku. Aktywność obniża ryzyko występowania infekcji, ponieważ wpływa na układ immunologiczny na wielu płaszczyznach. Sam wysiłek zwiększa liczbę makrofagów, które stanowią pierwszą linię obrony przed patogenami. Ćwiczenia przyczyniają się do wzrostu aktywności komórek drugiej linii obrony, szczególnie limfocytów Th. Należy jednak pamiętać, że zbyt intensywne ćwiczenia mogą przynieść odwrotny skutek — osłabić nasz organizm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here