antyoksydanty
Fot.: Unsplash.com

Żyjemy w czasach ciągłego narażenia na działanie wolnych rodników. Zanieczyszczenia środowiska, konserwanty i inne syntetyczne dodatki do żywności, metabolity leków, stres – to wszystko przyczynia się do generowania w organizmie ogromnych ilości wolnych rodników. Nasz organizm wyposażony jest w szereg mechanizmów unieczynniających wolne rodniki. Jednak w stanie ciągłego narażenia na ich szkodliwe działanie – nasz organizm potrzebuje wsparcia. Co możemy zrobić? Podstawą jest dostarczenie jak największej ilości antyutleniaczy, czyli związków unieczynniających wolne rodniki. Jednymi z najskuteczniejszych antyoksydantów są astaksantyna, zeaksantyna oraz luteina.

Naturalne źródła antyoksydantów

Antyoksydanty chroniące wzrok to związki z grupy karotenoidów, który nadają charakterystyczną, pomarańczową barwę warzywom. Karotenoidy najczęściej kojarzone są z pomarańczowymi i fioletowymi owocami oraz warzywami – marchewką, bakłażanem, dynią czy borówkami. Zawarte w tych produktach karotenoidy wykorzystywane są w organizmie do syntezy witaminy A, czyli retinolu. Astaksantyna natomiast nie jest włączana w ten cykl przemian, co oznacza możliwość jej dystrybucji w niezmienionej postaci do komórek docelowych. Co więcej – ma zdolność przekraczania bariery krew – mózg czy docierania do komórek oka, co świadczy o doskonałej jej biodostępności.

Dieta dla zdrowych oczu – co powinna zawierać?

wzmocnij wzrok dietą
Fot.: Unsplash.com

Astaksantyna w największych ilościach występuje w organizmach morskich o specyficznej, różowo – pomarańczowej barwie: łososiu, pstrągu, krewetkach, rakach czy innych skorupiakach. A w ich organizmach astaksantyna pochodzi z alg morskich, spożywanych przez te zwierzęta. Ryby morskie czy owoce morza nie lądują na naszym talerzu codziennie – gdzie zatem szukać astaksantyny? Najlepszym jej źródłem są suplementy diety. Ich regularne spożywanie zapewni szereg korzyści zdrowotnych.

Najbogatsze naturalne źródła luteiny to jarmuż, szpinak, natka pietruszki, papryka, cukinia czy owoce leśne. Nie powinno zabraknąć tych produktów w codziennej diecie – organizm nie ma możliwości syntetyzowania luteiny.

Astaksantyna i luteina – suplementy dla ostrego wzroku

Z racji faktu, iż każdy z nas narażony jest na działanie wolnych rodników i ich negatywny wpływ na organizm – każdy z nas powinien sięgnąć po astaksantynę czy luteinę. Szczególne wskazania do stosowania tych suplementów to:

  • schorzenia układu sercowo – naczyniowego, zwłaszcza nadciśnienie, nadkrzepliwość krwi, zmiany miażdżycowe
  • osłabienie odporności
  • dodatni wywiad rodzinny w kierunku nowotworów bądź inne czynniki ryzyka zachorowania na raka
  • pogorszenie wzroku
  • intensywna praca umysłowa
  • regularne uprawianie sportu
  • troska o zdrowie i młody wygląd skóry

Astaksantyna to suplement, który może być zażywany profilaktycznie przez każdego, komu zależy na zachowaniu nienagannego zdrowia i młodego wyglądu. Antyutleniacz ten wykazuje kilkadziesiąt do nawet kilkuset razy silniejsze działanie niż inne znane antyoksydanty, takie jak witamina C, witamina E czy beta – karoten. Z astaksantyną zapobiec można rozwojowi tzw. chorób cywilizacyjnych, czyli generowanych współczesnym trybem życia oraz działaniem wolnych rodników: cukrzycy, zawału, miażdżycy, chorób autoimmunologicznych, otyłości, nowotworów czy chorób neurodegeneracyjnych.

Właściwości prozdrowotne astaksantyny i luteiny

dieta na wzrok
Fot.: Unsplash.com

Przede wszystkim – astaksantyna i luteina wspomagają procesy widzenia. Chronią wzrok, minimalizując ryzyko jaskry oraz zwyrodnienia plamki żółtej, mogą ograniczać rozwój nowotworów oraz stanów zapalnych, a także wspomagać odporność. Astaksantyna znana jest ponadto ze swojego niezwykle korzystnego wpływu na układ sercowo – naczyniowy. Najważniejsze jej działania prozdrowotne to:

  • normalizacja ciśnienia krwi
  • normalizacja poziomu glukozy i lipidów we krwi
  • regulowanie procesów zakrzepowych
  • działanie przeciwzapalne

Nie brakuje badań naukowych, które potwierdzają korzystny wpływ suplementacji astaksantyny na poziom cholesterolu i glukozy we krwi, zahamowanie procesów zapalnych i utrzymanie fizjologicznego ciśnienia krwi. Ostatecznym efektem działania astaksantyny jest utrzymywanie śródbłonka naczyń krwionośnych w nienagannym stanie, co zapobiega rozwojowi zmian miażdżycowych i ich poważnych powikłań.

Astaksantyna działa także protekcyjnie na układ nerwowy, chroniąc przed postępującymi zmianami neurodegeneracyjny i, ostatecznie prowadzącymi do rozwoju takich schorzeń jak choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera. U podstaw takiego ochronnego działania astaksantyny na mózg leży ograniczenie kumulacji w neuronach beta – amyloidu, czyli białka uszkadzającego funkcje komórek nerwowych.

Bibliografia:

Dhankhar J. i  in., Astaxanthin: A potential carotenoid; IJPSR, 2012

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here