Zakład Pielęnacyjno- Opiekuńczy
Punkt Sprzedaży
Sprzętu Medycznego
EN|PL|Change language:
Kontakt z nami:   T: +48 22 559 24 26   |   E: rejestracja@akcemed.pl
EN|PL|Change language:

Aktualności

Jak wzmocnić kości i stawy?
Jeśli wieczorami odczuwasz ból kości i stawów, bolą Cię kolana podczas wchodzenia po schodach, bóle nasilają się nocami oraz w chłodne dni, oznacza to, że Twoje kości i stawy są słabe oraz wymagają wzmocnienia.
Bóle kości i stawów to problem, który dotyczy około 30% populacji. Na szczęście nie jest on trudny do zwalczenia i można to zrobić w sposób całkowicie naturalny sposób, w którym odpowiednia dieta, sport i zalecone leczenie odgrywają kluczową rolę.

Aby wzmocnić kości i stawy oraz zapobiec chorobom takim jak zapalenie stawów czy osteoporoza, należy zmienić codzienne nawyki, a także zastosować odpowiednią kurację leczniczą wskazaną przez lekarza.

Jak wapń i witamina D wpływają na kości i stawy?

Kości i stawy  nie lubią nadwagi ani otyłości. Każdy nadprogramowy kilogram to dodatkowe obciążenie dla układu kostnego. Musisz zadbać o to, by twój BMI (Body Mass Index, czyli wskaźnik masy ciała) nie przekraczał 25 (BMI obliczysz, dzieląc wagę w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu). Co robić, by utrzymać prawidłowa wagę? Jadaj 5 razy dziennie niewielkie posiłki. Ogranicz tłuszcze zwierzęce i węglowodany, jadaj dużo warzyw, owoców, nabiału, ryb i produktów mało przetworzonych (pełnoziarniste pieczywo, kasze). Zredukuj do niezbędnego minimum sól, bo wypłukuje ona bezcenny wapń z organizmu. Pij 2 litry płynów dziennie (latem zwiększ tę dawkę nawet o połowę), najlepiej niegazowane wody mineralne, zieloną herbatę oraz świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe. Zielona herbata i soki zawierają sporo antyoksydantów, które zwalczają wolne rodniki niszczące m.in. tkankę kości. Jeśli kupujesz gotowe soki owocowe, szukaj takich, które wzbogacane są w wapń –podstawowy budulec kości. Dorosły człowiek potrzebuje 1200–1500 mg wapnia dziennie. Jego głównym źródłem jest mleko (szklanka mleka ma ok. 300 mg wapnia) i jego przetwory. W codziennym menu powinny się znaleźć 1–2 kubki jogurtu (kefiru), szklanka mleka, solidny plaster białego sera i mniejszy żółtego. Wapń zawierają także niektóre warzywa (np. brokuły, fasola, kalarepa) i owoce (np. figi). Lato to przecież sezon świeżych warzyw i owoców, łatwo więc będzie stosować dietę sprzyjającą kościom.

Kościom niezbędną jest także witamina D, która zwiększa przyswajanie wapnia nawet do 80 proc.! Powstaje ona w skórze pod wpływem promieni ultrafioletowych. Wniosek stąd jeden – powinniśmy codziennie spędzać trochę czasu na słońcu. Nie musisz leżeć plackiem na plaży, wystarczy 15–20-minutowy spacer w parku. A jeszcze lepiej jakiś sport albo ćwiczenia wykonywane na świeżym powietrzu. Pamiętaj, że promienie UV docierają do nas nawet, gdy niebo jest nieco zachmurzone. Wtedy także korzystaj ze spaceru. Witaminę D dostarczysz też organizmowi, wzbogacając dietę w produkty, które ją zawierają. Należą do nich nieodtłuszczone mleko i jego przetwory, ryby, jaja, wątróbka. Gdy wakacje spędzasz nad jeziorem lub morzem, masz nie tylko pod dostatkiem słońca – możesz przebierać w rybnej ofercie.

Jaki sport wzmocni kości i stawy?

Cała idea ćwiczeń przeciwosteoporozowych polega na wywieraniu nacisku na kości i stawy, które wskutek tego się wzmacniają. Idealne będą więc tutaj aktywności wymagające od nas natężenia, udźwignięcia, oparcia się presji. Ciężarem dla kości mogą być nie tylko sztangi i hantle ale także własna masa ciała oraz napór wywołany przez ścięgna w konsekwencji napinania mięśni.

Bieganie, skakanie przez skakankę, chodzenie po schodach, taniec, jazda na nartach – to wspaniałe przykłady ruchu, który wymaga dźwigania własnego ciała a przez to wzmacnia kości nóg, bioder oraz dolnej części kręgosłupa. Podnoszenie hantli, pompki, wiosłowanie, tenis to z kolei wskazane aktywności na poprawę kondycji kośćca rąk oraz górnej części kręgosłupa.

Jeśli masz już zdiagnozowaną osteoporozę i wyższe ryzyko złamania lub cierpisz na inne dolegliwości uniemożliwiające intensywny trening, wtedy możesz postawić na aktywność o niższym nacisku, która choć nie jest tak skuteczna i tak chroni kości. Do tej grupy zaliczamy chodzenie, pływanie, jazdę na rowerze, spokojniejszą wersję aerobiku.

Szukasz doświadczonego ortopedy? W Akademickim Centrum Medycznym opiekujemy się wszystkimi osobami, które potrzebują profesjonalnej opieki lekarskiej.

Zajmujemy się profilaktyką, diagnostyką oraz leczeniem nabytych lub wrodzonych dysfunkcji w działaniu i budowie narządu ruchu.

Zatrudniony w Przychodni Lekarskiej ACM dr Zbigniew Krogulec - ortopeda i traumatolog, posiada wiedzę i bogate doświadczenie zawodowe, specjalizuje się w endoprotezoplastyce biodra i kolana oraz chirurgii reumoortopedycznej.

Zapraszamy wszystkich Pacjentów z dolegliwościami bólowymi po urazach, kontuzjach, z chorobami i wadami wrodzonymi układu kostno-stawowego, schorzeniami reumatologicznymi oraz osoby prowadzące aktywny tryb życia.

W leczeniu wykorzystujemy nowoczesne badania diagnostyczne, efektywne i bezpieczne metody rehabilitacji.
Zapraszamy do skorzystania z konsultacji u naszego ortopedy!

Szczegółowe informacje dotyczące oferowanych przez ACM usług są dostępne na stronie www.akcemed.pl oraz w rejestracji medycznej Przychodni Lekarskiej pod numerem: 22 559 24 26, e-mail: rejestracja@akcemed.pl
 
04 września 2018
Aktualności, poliklinika
Powrót do poprzedniej strony

Rejestracja

Rejestracja:
od poniedziałku do czwartku w godz. 7:00 -20:00
piątek w godz. 7:00 -18:00

T: 22 559 24 26
E: rejestracja@akcemed.pl

Kontakt

Akademickie Centrum Medyczne
ul. Bobrowiecka 9 (budynek B)
00-728 Warszawa

SPRAWDŹ DOJAZD

Dołącz do nas

Copyright © 2018 - Akademickie Centrum Medyczne w Warszawie.
Wykonanie: www.jellinek.pl
facebook ACM
Akademickie Centrum Medyczne
Akademickie Centrum Medyczne
facebook ACM